お気に入りの日本の秋の風景
お気に入りの日本の秋の風景
西倉吉駅ー上小鴨のサイクリングロード
西倉吉駅ー上小鴨のサイクリングロード
旧泰久寺駅近くから森の中へ向かう線路
旧泰久寺駅近くから森の中へ向かう線路
遊歩道沿いの花々
遊歩道沿いの花々
お気に入りの日本の秋の風景
西倉吉駅ー上小鴨のサイクリングロード
旧泰久寺駅近くから森の中へ向かう線路
遊歩道沿いの花々

 最近、ある観光マップを見つけて私は心を躍らせた。1912年から85年まで倉吉市内を走っていた旧国鉄「倉吉線」。廃線になった路線のほとんどは道路になってしまったが、いくつかの区間には昔の鉄道の痕跡が残っているという。先月、さっそく私は倉吉線跡の全長20キロを歩いてみることにした。市街地から田園へと移り変わる景色をこの目で見たかったからだ。

 倉吉駅から歩き始めると、早朝の道路は通勤の車と歩行者で混雑していた。鉄道の面影はほとんどない。しかし、天神川の対岸では、かつての鉄道跡が緑いっぱいの長い遊歩道に生まれ変わっていた。通学途中の学生たちが急ぎ足で通り過ぎるのを横目に、私は道端の鮮やかな花々をゆっくりと眺めながら、遊歩道沿いに植わる木や草花の種類の多さにひとしきり感心した。

 小鴨川を渡ると景色はだんだんと田舎の風景になり、鉄道は桜並木の4キロのサイクリングロードに変わった。遊歩道脇の田んぼでは、収穫された稲がハデ木に干され、空気は早朝に降った雨で湿った土の匂いがした。赤や黄、オレンジなどさまざまな色の落ち葉が散らばるこの区間を歩くと、秋の深まりをしみじみと感じることができた。

 その日の後半、私は旧倉吉線の目玉スポットにたどり着いた。旧泰久寺駅付近は当時の線路が保存されており、うっそうとした森の中を縫うように走っている。線路の頭上には竹や木々が競うように高く背を伸ばし、日差しのほとんどを遮っている。この区間は週末になるとカメラマンでにぎわうと聞いていたが、その日、薄暗い森の中の廃線跡を歩くのは私一人だった。まるで失われた文明の名残を旅しているかのような、何とも幻想的な体験だった。

 さらに30分ほど歩くと、旧倉吉線の終点、山守駅跡が見えてきた。私はしばらく腰を下ろして歩き疲れた足を休め、周りののどかな風景を満喫した。蒜山の高い山々が谷の一部に影を落としていたが、夕暮れ前の太陽が遠くの田んぼを黄金色に照らしていた。近くの草むらではコオロギが鳴いていて、朝の通勤ラッシュの倉吉駅で一日を始めたとは信じがたかった。

 私の故郷ボストンは、アメリカの多くの都市と同じように、のどかな景色を楽しむには、町を広く囲む郊外の手入れの行き届いた芝生を何キロも何キロも横切り、退屈な景色の中を歩かなければならない。今回のように一日歩くだけで、市街地の景色から田園風景への移り変わりを体験できるのは、日本に住む楽しみの一つであると思っている。

 (英会話講師、雲南市在住)

 =第1日曜掲載= 

 

【本文の英語】

 Recently, I was excited to discover a tourist map of the Kurayoshi Line, the railway that ran through the city of Kurayoshi from 1912 to 1985. Much of the abandoned linehas since been transformed into roads, however, several sections still show evidence of the old railway. Last month,I decided to walk the entire twenty kilometers of the Kurayoshi Line’s former course so I could witness the transition in scenery as I traveled from an urban landscapeto the countryside.

 When I started walking from Kurayoshi Station, the streets were bustling with the early morning rush of cars and pedestrians. There were few reminders of the railway as I made my way through the central part of the city. However, on the other side of the Tenjin River, the old railcorridor has been converted into a long promenade lined with greenery. As students hurried past on their way to school, I took my time admiring the bright flowers along the path. The sheer diversity of vegetation planted along the promenade is quite impressive.

 Crossing the Ogamo River, the scenery started to becomemore rural and the railway has been turned into a four kilometer bike path lined with cherry trees. Signs of the deepening of autumn abounded as I walked along this section. The path was speckled with the varying crimson, yellow and orange hues of fallen leaves. In the adjacent fields, harvested rice dried on wooden racks and the air smelled of damp earth due to some morning rain.

 Later in the day, I came to the highlight of the KurayoshiLine. Near Taikyuji Station, the tracks have been preservedand they weave through a dense forest. The bamboo and trees lining the railway stretched high overhead blocking out most of the sunlight. I had heard this section was popular with photographers on weekends, however, I was all alone as I sauntered on the abandoned tracks through the eerily dark forest. It was a surreal experience, almost asif I was traveling along the remnants of a lost civilization.

 After another half hour of walking, I arrived at the former site of Yamamori Station, the final stop on the old Kurayoshi Line. I sat to rest my feet and marveled at the bucolic landscape around me. The lofty peaks of Hiruzen cast their shadow on parts of the valley while the late afternoon sun shone on the golden brown rice fields off inthe distance. Crickets chirped in the nearby grass. It was hard to believe I had started my day in the commotion of the morning commute at Kurayoshi Station. My hometownof Boston, like many cities in the United States, is surrounded by suburbs so I would have to trudge a great distance past miles and miles of manicured lawns before reaching a rural area. Being able to experience the transformation from a cityscape to the countryside on a one-day walk such as this is one of the joys of living in Japan.